VAD ÄR LIV?

Sitter här med tända ljus med vatten och kräm bredvid mig och läser på mitt papper som vi ska ha prov på imorgon i naturkunskapen. Och då slår det mig vem det egentligen är som bestämmer att ett liv är ett liv!? Alltså vad är ett liv?

  Lever ett träd, ja det är ju ganska så självklart, eftersom ett träd kan ta upp solljus och så kan ett trä dö.
Men vi gjorde en liten stencil i början av detta området i naturkunskapen, där frågan var just vad det är som är ett liv.
Om ett träd är ett liv, är då ett äpple ett liv som växer på äppelträdet? Är ett foster ett liv, och är ett embryo då också ett liv?
Vad är det som säger att ett liv är ett liv? Är elden ett liv? (Vilket fult ord, liv.)
Måste ett liv innehålla DNA? Eller ska ett liv kunna äta eller bara finnas till på ett sätt som "hjälper" jorden?

Ja jag får helt enkelt ta och leta rätt på mina frågor på internet, det är faktiskt ganska så intressant trots allt.
  Men jag är dock inte lika sugen på att läsa om Nässeldjur, svampdjur, kammaneter, leddjur och liknade. Protister är inte heller så lockande.
Varför ska "de fem rikerna" ha så konstiga namn? Varför inte bara heta nr 1 (bakterier), nr 2 (protister), nr 3 o.s.v.
Det hade varit mycket lättare att få en fråga om vad en nummer tvåa är för något. Ja då dyker det snabbt upp i huvudet och
man vet att nr 2 delas in i urdjur, t ex toffeldjur (haha), men det kanske blir lite rörigt i slutändan, och man kanske blandar till allt lite smått.
  Men varför så konstiga namn? Enkla eukaryota organismer, ja enkla, vilken bullshit.
Eller, de kanske inte menar att namnet ska va enkelt?
Nöö, nu vet jag inte redigt vad jag skriver om här, hänger inte själv med riktigt. Så nu måste jag börja koncentrera mig och plugga på det jag ska lära mig, annars kommer jag säker inte få mvg iallafall, haha.

Good luck!

Här har nog ett liv gått tror jag!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0